جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 29, 1400
  • 5:05 ب.ظ
آیا مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته بی خطر است؟

آیا مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته بی خطر است؟

جینا بلوتی، استاد فارماکولوژی در دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا، می‌گوید که به عنوان یک قاعده کلی، مردم نباید داروها را با تاریخ انقضا مصرف کنند. اما او می‌گوید که آیا این تاریخ‌ها مشخص شده‌اند یا نه، یک سوال پربار است.

آیا مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته بی خطر است؟

آنها ممکن است خوب باشند، اما شما احتمالاً نباید این کار را انجام دهید.

سازمان غذا و دارو (FDA) از شرکت‌های دارویی می‌خواهد که تاریخ انقضای تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه را تعیین کنند. تاریخی که نشان داده می شود نتیجه آزمایش های متعددی است که قبل از اینکه داروها حتی وارد بازار شوند انجام شده است: محققان داروها را در شرایط توصیه شده (در دمای اتاق یا در یخچال) نگهداری می کنند و به مرور زمان آنها را بررسی می کنند تا ببینند که آیا قدرت آنها دست نخورده باقی می ماند یا خیر. ترکیبات شیمیایی آنها تجزیه می شود. اما شرکت‌ها برای همیشه این دارو را تحت نظر نمی‌گیرند، بنابراین اگر داروها هنوز تا پایان دوره آزمایش – که معمولاً بین شش ماه تا دو سال است – کار کنند، سازندگان دارو آن را یک روز می‌نامند. این باعث می شود که تاریخ انقضا به سادگی آخرین نقطه ای باشد که شرکت داده ها را در اختیار دارد.

بلوتی می‌گوید: «فراتر از آن تاریخ، شرکت داروسازی آن را تضمین نمی‌کند». او می‌گوید که بدون آزمایش بیشتر، نمی‌توان دانست که آیا یک دارو همان‌طور که در نظر گرفته شده به کار خود ادامه می‌دهد یا خیر.

اما برخی شواهد اخیر نشان می دهد که حداقل برخی از داروها ممکن است هنوز مشکلی نداشته باشند. در سال 2017، ProPublica تحقیقات عمیقی را در مورد تحقیقات و سیاست در مورد تاریخ انقضای دارو منتشر کرد و اشاره کرد که وقتی داروهای تاریخ مصرف گذشته آزمایش می شوند، حتی سال ها بعد، بسیاری از آنها هنوز قدرت خود را حفظ می کنند. تحقیقات نشان داد که انبوهی از داروهای تاریخ مصرف گذشته، با برچسب‌های قیمتی هزاران دلاری، هر ساله دور ریخته می‌شوند، حتی اگر آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آنها به خوبی کار می‌کنند.

اما تا زمانی که داروها واقعاً رژیم‌های آزمایش طولانی‌تری را طی نکنند (و هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد به این زودی انجام خواهد شد)، شیوه مدیریت روزانه دارو ثابت می‌ماند. بلوتی می‌گوید: «از نظر توصیه‌ای برای یکی از بیمارانم، تغییری نمی‌کند.

بلوتی می‌گوید: عوامل متعددی مانند شرایط نگهداری یا زمان باز شدن ظرف، می‌تواند بر ایمنی و قدرت دارو تأثیر بگذارد. این امکان وجود دارد که برخی از داروها ممکن است سال ها بعد مشکلی نداشته باشند، اما دشوار است که بگوییم کدام یک از آنها بدون آزمایش بیشتر باشد.

اگر حتماً باید از داروی تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید، بلوتی توصیه می‌کند برای یک مشکل تهدیدکننده زندگی، از مصرف آن خودداری کنید. او می‌گوید: «برای برخی داروها، تنها خطر خوب است، شاید به خوبی مؤثر نباشد. «اگر سردرد دارید، شاید مشکل بزرگی نباشد. اما اگر برای یک مشکل اورژانسی باشد، زمانی که دارو آنطور که باید عمل نکند، این خطر وجود دارد. علاوه بر این، او می‌گوید، داروهای قدیمی، به‌خصوص اگر باز باشند، و به‌ویژه اگر مایع باشند، ممکن است پس از مدت‌زمان طولانی آلوده شوند.

او می‌گوید در صورت شک، تمام محتویات جعبه دارو را در یک کیسه بیندازید و به نزدیک‌ترین داروخانه ببرید. داروساز می‌تواند به شما بگوید چه چیزی برای ادامه مصرف صحیح است و چه چیزی مناسب نیست – و در مورد هرگونه تداخل دارویی یا عوارض جانبی احتمالی به شما اطلاع دهد

نرجمه : جالب فا

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *