جدید ترین عناوین خبری امروز
جالب فا

توجه: رمز عبور شما به صورت اتوماتیک به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

  • admin
  • آبان 5, 1400
  • 4:23 ب.ظ

چگونه شمع معطر درست کنیم؟

چگونه شمع معطر درست کنیم؟

شمع های معطر یکی از بهترین گزینه ها برای آراستن منزل و ایجاد تغییر در دکوراسیون است اما فارغ از آن این شمع ها می‌توانند در رایحه درمانی ( آروماتراپی) هم کاربرد داشته باشند. جالب است بدانید که درست کردن این شمع ها اصلا کار سختی نیست و می‌توان به راحتی آن را در منزل انجام داد. جدا از آن راه های متفاوتی برای درست کردن این شمع های جذاب هم وجود دارد. به همین دلیل می‌توانند کادوی خوبی هم باشند زیرا می‌توان برای افراد مورد علاقه‌تان بر اساس علایق خودشان از آن شمع ها بسازید. در ادامه با جالب فا همراه باشید تا روش های درست کردن شمع معطر را بهتر بررسی کنیم.

آماده کردن وسایل مورد نیاز ساخت شمع معطر

how to make a scented candle 3243244 - چگونه شمع معطر درست کنیم؟

ظرف هایی که از آن استفاده می‌کنید را به خوبی بشویید

ظرف های شیشه‌ای بهترین گزینه هستند زیرا در برابر گرما مقاوم هستند و به راحتی می‌توان موم داغ شده را درون آن ها ریخت. دقت کنید ظرف ها حتما باید سالم و بدون ترک باشند زیرا شیشه های ترک دار، حتی اگر ترک ها بسیار ریز هم باشند، کار را بدتر خواهند کرد.

‎شیشه ها را خشک کنید و آن ها را کمی گرما دهید

پس از شستن شیشه ها آن ها را درون فر قرار دهید تا هم خشک شوند و کمی گرم‌تر از دمای اتاق شوند. بهتر است هنگامی که در حال آماده سازی موم هستید شیشه ها را هم گرم کنید زیرا چند دقیقه‌ای زمان خواهد برد.

آماده سازی فیتیله شمع معطر

می‌توانید از فیتیله های آماده موجود در بازار هم استفاده کنید یا خودتان آن را بسازید. می‌توان انتهای فیتیله ها را با استفاده از قطعات فلزی مخصوصی آماده کنید بدین ترتیب فیتیله ها ثابت خواهند ماند.

  • بهتر است در انتهای فیتیله حتما از بست فلزی استفاده کرد با این روش بست فلزی گرمای به وجود آمده ناشی از سوختن شمع را به خود جذب کرده و از ترکیدن شیشه در اثر گرما جلوگیری خواهد کرد.
  • برای اینکه شمعتان بهتر باشد می‌توانید از فیتیله های آماده استفاده کنید زیرا قبلا به موم آغشته شده‌اند.

شیشه ها را بیرون بیاورید و بست فیتیله ها را در جای خودشان قرار دهید

how to make a scented candle 43243245 - چگونه شمع معطر درست کنیم؟

پس از بیرون آوردن شیشه ها مواظب باشید زیرا کمی داغ هستند در همین حین مقداری از موم را ذوب کنید و چند قطره را در کف هریک از شیشه ها بریزید و قبل از اینکه سفت شوند فیتیله ها را روی آن قرار دهید تا در جای خودشان ثابت شوند. ساخت شمع معطر می‌تواند حتی لذت‌بخش باشد.

نخ فیتیله های شمع معطر را ثابت نگه دارید

پس از اینکه بست فلزی را با استفاده از موم ثابت کردید برای ثابت کردن نخ فیتیله می‌توان از چند تکه چوب یا خلال دندان استفاده کنید. پس از محکم شدن بست، نخ را دور یک خلال دندان بپیچید بدین ترتیب نخ ثابت می‌شود و هنگام ریختن موم درون شیشه به دورن آن نمی‌افتد.

ذوب کردن موم شمع معطر

how to make a scented candle 3457576 - چگونه شمع معطر درست کنیم؟

میزان موم مورد نیاز شمع معطر

در ابتدا سعی کنید به طور تقریبی حجم شیشه ها را مشخص کنید. البته هر چند اکثر اوقات چنین چیزی عملی نخواهد بود اما به طور تقریبی می‌توان گفت که برای ساخت شمع معطر تقریبا دو برابر اندازه شیشه باید موم ذوب کنید یعنی اگر مقدار شیشه هرچقدر باشد باید دو برابر آن موم ذوب کنید. برای ذوب کردن موم ها سعی کنید از یک شیشه پیرکس دسته دار استفاده نمایید.

  • هنگام انتخاب موم به خصوصیات هر یک از آن ها توجه کنید، موم هایی که بر پایه سویا ساخته شده‌اند نسبت به نوع پارافینی مدت زمان بیشتری خواهند سوخت به همین دلیل اکثر مردم آن را ترجیح می‌دهند.
  • اگر می‌خواهید از موم های ساخته شده بر پایه سویا استفاده کنید بهتر است فتیله ها را هم مناسب با آن تهیه کنید.

ذوب کردن موم ها

برای ذوب کردن موم ها بهتر است از یک قابلمه سایز متوسط استفاده کنید و ظرف حاوی موم را در آن قرار دهید پس از آن مقداری آب درون کاسه بریزید اما سعی کنید آب زیادی درون قابلمه نریزید تا هنگام جوش آمدن درون شیشه حاوی موم نپاشد.

شعله گاز را در حالت متوسط تنظیم کنید

how to make a scented candle 45436567 - چگونه شمع معطر درست کنیم؟

برای اینکه موم بیش از اندازه گرم نشود بهتر است شعله گاز بیش از حد زیاد نباشد. همزمان با آن ظرف حاوی موم را با استفاده از یک قاشق چوبی هم بزنید تا تمامی موم ها به خوبی ذوب شوند.

برای داشتن یک شمع معطر زیبا دمای موم را کنترل کنید

اگر دماسنج در دسترس است بهتر است با استفاده از یک دماسنج همواره دمای موم را تحت نظر داشته باشید. سعی کنید دما را بین ۶۵ تا ۸۵ درجه سانتیگراد نگه دارید و مواظب هم باشید چون در این دما موم داغ شده به راحتی می‌تواند پوست بدن را بسوزاند.

مقداری رنگ به شمع اضافه کنید

how to make a scented candle 32435465 - چگونه شمع معطر درست کنیم؟

برای این کار می‌توانید مقداری مداد شمعی مومی غیر سمی به موم های داغ شده اضافه کنید البته مقدار آن می‌تواند متفاوت باشد و کاملا سلیقه‌ای است اما اگر می‌خواهید که شمعتان پررنگ‌تر باشد مقدار بیشتری درون موم های داغ شده بریزید.

موم داغ شده را از روی گاز بردارید

پس از اینکه موم به دمای موردنظر رسید آن را از روی گاز بردارید و منتظر شوید تا کمی سرد شود و دمای آن به ۵۰ درجه سانتیگراد برسد. در دماهای بالاتر نمی‌توانید هیچ یک از رایحه ها را دورن آن بریزید زیرا پس از ریختن فورا تبخیر خواهند شد و عملا با موم ترکیب نمی‌شوند.

اضافه کردن رایحه ها برای ساخت یک شمع معطر خوش‌بو

به طور تقریبی به ازای هر ۴۵ گرم موم ۱۰ قطره از روغن های رایحه دار کفایت خواهد کرد. می‌توان چندین رایحه متفاوت را با یکدیگر ترکیب کرد و بو های مخصوص به خودتان را درست کنید البته انتخاب رایحه بیشتر سلیقه‌ای است و انتخاب زیادی هم پیش رو دارید.

ریختن موم درون شیشه های ساخت شمع معطر

how to make a scented candle 32465757 - چگونه شمع معطر درست کنیم؟

یک روزنامه یا سینی را زیر شیشه ها قرار دهید

برای جلوگیری از ریختن موم ها بهتر است چیزی را زیر شیشه ها قرار دهید تا سطح زیر آن ها کثیف نشود البته از آنجاییکه موم به راحتی پاک می‌شود مشکلی هم نیست اگر مقداری از آن بریزد زیرا می‌توان صبر کرد تا سرد شود سپس آن را به راحتی کند و پاک کرد.

به آرامی موم را درون شیشه ها بریزید

اگر موم را به آرامی داخل شیشه بریزید از به وجود آمدن حباب های هوا جلوگیری خواهید کرد و موم هم حالتی یک دست خواهد داشت.

مقداری فضای خالی باقی بگذارید و شیشه را کاملا پر نکنید

how to make a scented candle 43556768 - چگونه شمع معطر درست کنیم؟

وقتی که شمع معطر در حال سوختن است لایه بالایی آن به صورت مایع درآمده و اطراف فتیله جمع خواهد به همین دلیل بهتر است مقداری فصای خالی در بالای آن باقی بماند تا موم ذوب شده بیرون نریزید و سرریز نکند.

مقداری موم بیشتر روی بالای شمع معطر بریزید

ممکن است بالای شمع و کمی حالت عمیق‌تری به خود بگیرید و به اصطلاح یک چاله را اطراف فتیله شکل دهد به همین دلیل بهتر است مقدار بیشتری موم را همانجا بریزید تا از به وجود آمدن آن جلوگیری کنید.

فتیله ها را قبل از سوختن ببرید

پس از اینکه شمع ها آماده و کاملا خشک شدند مقداری از فتیله را ببرید زیرا اگر بلند باشد هنگام سوختن مشکل ایجاد خواهند کرد و اگر هم بیش از اندازه کوتاه باشند در آتش زدن آن ها به مشکل برخواهید خورد.

دیدگاه ها 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *